A ‘home staging’ azt a folyamatot jelenti, amikor egy ingatlant felkészítünk az eladásra, vagy kiadásra. Ilyenkor a folyamat része az ingatlan berendezése, otthonossá tétele, hogy a lehető legjobb formába lássák a jövőbeli lakói. Elsőre ez túlzásnak, egy túl extra, felesleges lépésnek tűnik. Most bebizonyítjuk, hogy miért nem az és abban is segítünk, hogy érdemes jól csinálni!
Túl sok impulzus, túl kevés idő
A potenciális ingatlanvásárlók/bérlők nagyjából 97% online keresi álmai otthonát. A felgyorsult világban ez azt jelenti, hogy nagyjából két kép és 3 másodperc alatt el is tudjuk dönteni, hogy tetszik-e egy ingatlan annyira, hogy megnézzük. Hiába jók egy lakás/ház adottságai, ha a berendezés hiánya vagy épp a berendezés hanyagsága miatt nem látja a nézelődő maga előtt, hogy is tudna ott élni.
A lakás eladás során a fő célok a legrövidebb idő alatti eladás és az ármaximalizálás. Minél több időt tölt el egy ingatlan a piacon, várható eladási ára annál jobban csökken. Amerikai kutatások bizonyítják, a stagingelt lakások 72%-kal kevesebb időt töltenek a piacon, mint az üres, vagy nem megfelelően berendezett társaik.
A staging abban segít, hogy a lehet legjobb formájában mutasd be az ingatlant, személyes részleteket nélkülözve, hogy tényleg bárki el tudja magát képzelni itt. Egy szépen felkészített lakás, egy korrekt hirdetés és persze néhány jó minőségű fotó kézzelfogható hasznot fog hozni, akár 8-10%-kal magasabb áron eladható az így hirdetett ingatlan.
A sikeres home staging részletei
A staging részletessége nagyban függ attól, hogy a tulajdonos mennyit szán a folyamatra. De ne gondoljuk azt, hogy csak a pénzen múlik, a jó home staging titka az aprólékos odafigyelés a részletekre.
Első a tisztaság. A kiadásra, vagy eladásra szánt ingatlannak a képek készülte előtt, valamint az érdeklődők látogatására makulátlannak kell lennie. Érdemes igazi nagytakarítást csinálni, minden apró zugot alaposan kisúrolni. Ez elengedhetetlen része bármilyen eladási folyamatnak. A takarítás mellett a tisztaság része a lomok eltakarítása is. Mivel úgyis a jelenlegi tulaj költözésével végződik az ingatlan eladás, érdemes a költözésnek és összepakolásnak még az ingatlan meghirdetése előtt nekivágni.
Mivel a potenciális vevőnek a képeket látva el kell tudnia képzelni, hogy itt él, a staging fontos eleme a személyes tárgyak elpakolása. Szedjük le a családi fotókat a falról, pakoljuk el a hozzánk köthető személyes tárgyakat, családi emlékeket, a gyerekek játékait, a kutya fekhelyét. Bárki is költözik be az eladásra/kiadásra szánt ingatlanba, akkor fogja tudni magát az első perctől otthon érezni, ha nem látja a személyes ‘nyomait’ az előtte ott élőknek. Az ingatlan bemutatása során a ruhákat érdemes elrakni, minden helyiségben csak a nélkülözhetetlen dolgok maradjanak.
De hogyan lesz otthonos érzése a potenciális vevőknek egy személytelen, üres lakásban? A megfelelő berendezési tárgyak elhelyezése tud ebben segíteni! A növények minden otthont feldobnak. Mindegyik szobába érdemes pár szép, jó állapotú szobanövényt elhelyezni, ha eddig nem is volt otthon.
A tisztaság mellett az illat is döntő lehet az ingatlan megnézésekor. Ha potenciális vevőid érkeznek, előtte érdemes szoba illatosítót elhelyezni, vagy illatgyertyát gyújtani. Ha igazán otthonos érzést akarunk teremteni, egy sütit is süthetünk, amivel a jó illat mellett megkínálhatjuk a potenciális vevőket.
A szobákat valamennyire érdemes definiálni, pl. nappali, háló, dolgozószoba. Ha nagyobb ingatlant árulunk, ahol adja magát, hogy családok fognak élni, helyet kaphat a gyerekszoba is. Kisebb ingatlan esetében elég csak hozzávetőlegesen megemlíteni a szobák eredeti funkcióját, hiszen itt a tér kihasználása teljesen változhat a vevőtől függően.
A bútorokat illetően elég pár darabot hagyni minden helyiségben. Ilyen lehet a kanapé, dohányzóasztal, ágy, íróasztal, könyvespolc. A bútoroknak nem kell drágának lenni, de fontos, hogy tiszták legyenek. A staginghez bérelni is lehet bútort, így tudunk spórolni többet.
Az utolsó simítások
Az ingatlan külső környezetét is fontos rendbe tenni, akár a fotók készülte, akár az érdeklődök látogatása előtt. Ha van erkélye, balkonja a lakásnak, itt is szükséges kitakarítani, valamint egy kis asztal és szék egy pokróccal, néhány növénnyel nagyon feldobja az összképet. Kert esetében a fű legyen nyírva, a virágok rendben tartva és itt is elfér 1-2 kerti bútor, hogy a hangulatot átadja.
A fotókat a legjobb fényviszonyok között készítsük, lehetőleg profi géppel, vagy egy nagyon minőségi telefonnal. Érdemes a fotózáshoz értő ismerőst, barátot, családtagot felkérni. A jó fotó a lehető legjobb benyomás, amit tehetünk a vevőkre.
Ha pedig már meglátogatják a potenciális vevők az ingatlant, mielőtt érkeznek fontos kiszellőztetni, mindent megigazítani. Az olyan apró részletek, mint a friss virág egy vázában az asztalon, vagy pár díszpárna szépen elrendezve a kanapén hatalmas pluszpont lehet az érdeklődőknek.
Összességében elmondható, hogy a home staging kimondottan javasolt, akkor is, ha nincs erre külön anyagi keretünk. Az apró részletekre való odafigyelés, a hívogató elrendezés, a tisztaság nem kerül sokba, de mégis jelentősen maximalizálni tudja az eladási árat.
Sok sikert mindenkinek, aki ingatlan kiadásra vagy eladásra adja a fejét és ajánljuk, hogy adjon egy esélyt a home stagingnek! Nektek milyen tapasztalatotok van a staginggel? Írjatok nekünk Instagramon vagy Facebookon!